.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
ده نکته اصلی درگزارش البرادعی

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز در گزارش خود درباره برنامه هسته ای ایران تاکید کرد که به عقیده سازمان وی ،بیشتر اطلاعات ارائه شده از سوی ایران به ویژه در زمینه آلودگی دانشکده فنی و پلونیوم 210 با یافته های این آژانس مطابقت کامل دارد.

به گزارش مهر، محمد البرادعی در گزارش خود به این نکته اشاره نمود که با اشاره به دیدار خود با مقامهای ایرانی در روزهای 11 و 12 ژانویه سال جاری میلادی درارتباط با منشا آلودگی در تجهیزات دانشکده فنی، ماهیت تجهیزات، استفاده از آنها و اسامی و نقشهای افراد و شخصیت های دیگر ازجمله مرکزتحقیقات فیزیک می گوید: این تجهیزات از سوی رئیس این مرکز که استاد دانشگاه است، برای اقدامی علمی و تحقیقاتی فراهم و تهیه شده بود.

ده نکته مهم در گزارش مفصل البرادعی چنین است:

نکته اول ؛ مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنین درادامه به تهیه ویا تلاش برای تهیه دیگرتجهیزات نظیرماشینهای بالانس، اسپکترومترهای بزرگ،مگنت ها و تجهیزات فلورین از سوی این مرکز اشاره می کند.

البرادعی در بخش دیگری از گزارش خود اعلام کرده است که ایران در نشست تهران، پاسخهایی را برای سئوالها فراهم کرده است و آژانس نیز از ایران درخواست کرده است شفاف سازی بیشتری در رابطه با هدف تجهیزات،اشخاص و افراد، و استفاده از مکانها هم در گذشته و هم حال ارائه کند که در شش آیتم طرح اقدام قید شده بود.

نکته دوم ؛ البرادعی دراین گزارش فعالیت هسته ای ایران را صلح آمیز اعلام کرد و طبق مدالیتی رفع کلیه ابهام های موجود درباره پرونده هسته ای ایران را تائید کرد.

نکته سوم ؛ وی در این گزارش ضمن اعلام حل و فصل شش موضوع مطرح بین ایران و آژانس تاکید شده که آژانس هیچ گونه ارتباطی بین استفاده از مواد هسته ای در ارتباط با مطالعات ادعایی پیدا نکرده است و هیچ اطلاعات معتبری نیز در این زمینه ندارد

نکته چهارم ؛ لبرادعی به صراحت اعلام کرد آژانس قادر است به راستی آزمایی عدم انحراف مواد هسته ای اظهار شده در ایران ادامه دهد.

نکته پنجم ؛ گزارش مذکور اعلام می دارد ایران دسترسی لازم را به مواد و فعالیت های هسته ای فراهم کرده است.

نکته ششم ؛ البرادعی آورده است که آژانس در چند نامه از ایران خواستار شفافیت بیشتری در باره آلودگی و تلاشهای مربوط به تهیه آن شده بود.

بر اساس گزارش وی ایران تجهیزات خلاء را به نمایندگی از دانشگاه فنی و از سوی رئیس سابق PHRC تهیه کرده است که این امر و به سبب ارتباطات تجاری تجربی این شخص بوده است و هدف از این تجهیزات برای استفاده آنها در بخش فیزیک دانشکده برای پوشش اقلامی نظیر آینه های اپتیکی، لیزرهای اپتیکی، آینه های لیزری،لایه های مقاوم برای سلول های خورشیدی و آینه ها برای استفاده در جراحی های پزشکی بوده است.

البرادعی همچنین در گزارش خود آورده است : اطلاعات ارائه شده از سوی ایران درباره موضوع آلودگی هسته ای در دانشگاه فنی و همچنین مسئله فعالیتهای پیشین PHRC با یافته های آژانس هماهنگ و منطبق است؛ از این رو آژانس دیگر این مسائل را جز مسائل باقیمانده در تحقیقات مربوط به فعالیتهای هسته ای ایران، نمی داند و آنها را پایان یافته می داند.

نکته هفتم ؛ در گزارش آمده است : تهران نیاز به ادامه اعتماد سازی در رابطه با برنامه های فعلی و ماهیت آن دارد که نشان دهد ماهیت آن صرفاً صلح آمیز است، اما آژانس هیچ گونه اطلاعات ملموسی درباره برنامه های هسته ای اعلام نشده از سوی ایران ندارد.

نکته هشتم ؛ گزارش البرادعی در خصوص برخی اتهامات غیر اثبات شده گفته است : با اشاره به ارائه اطلاعات از سوی ایران، بار دیگر تاکید می کنیم که آژانس در موضعی نیست که درباره ماهیت برنامه ها اعلام نظر کند. در گزارش در باره پروژه نمک سبز که یک مورد ادعایی آژانس های اطلاعاتی غرب است ، ابراز نگرانی شده است .

نکته نهم ؛ گزارش البرادعی تاکید دارد : آژانس قادر بوده است تا به این نتیجه برسد که پاسخهای ایران هماهنگ با "طرح اقدام " و هماهنگ با یافته های آژانس در رابطه با آزمایشهای پلونیوم 210 و معدن گچین است و این یافته ها را نقض نمی کند.

درباره آلودگی در دانشکده فنی، آژانس، موضع ایران را تایید می کند.

نکته دهم ؛ البرادعی گفته است : مدیرکل آژانس گزارشهای خود را به نحوی شایسته ادامه خواهد داد. این به معنای ارتباط عادی آژانس با ایران در برنامه های هسته ای است و هیچ ضرورتی را برای گزارش در مقطع مشخص قید نکرده است.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.078 seconds.